בריכות הפלמינגו, שמורת עברונה ודקלי הדום

קבלו המלצה על טיול קליל ויפה במיוחד לבריכות המלח על כביש הערבה, בה מתגוררת בשלווה להקת פלמינגו ורודה, ביקור במערכת השקיה בתקופה קדומה, ולקינוח- צפייה באחד מעצי הדקל הייחודיים בעולם!

 

  • פתוח בשבת
  • המלצות לימי טיול
  • טיולי חורף
  • טיולים
  • שמורות טבע
  • תצפיות
לתצוגת מפה

הערבה הדרומית משמשת ציר נדידה חשוב לציפורים נודדות. בעונת הסתיו, כשהציפורים הנודדות בדרך לאפריקה, הן נחות באזור אילת ואוגרות כוח לפני מסען הארוך וחציית המדבריות לאפריקה. בבריכות המלח שמצפון לאילת (בק"מ ה־20 על כביש הערבה ובמרחק כחצי שעה נסיעה ממלון מטיילים מדברי לוטן), שוהים בכל חורף מאות עופות פלמינגו ושקנאים. אפשר להגיע בכל שעה ולהתרשם מהעופות המרשימים, ואפילו לערוך פיקניק נחמד בתצפית הממוקמת בראש גבעה עם אחד הנופים הכי יפים בארץ.

להקות פלמינגו בבריכות המלח בערבה הדרומית. צילום: נעם וייס

לזחול במערכת השקייה קדומה

לאחר מכן ניתן להמשיך ברגל או ברכב למרחק של 5 דקות נסיעה אל הפוגארות. הפוגארות (בארות שרשרת בערבית) היא מערכת השקיה המחוברת במנהרה תת קרקעית. הפוגארות של עברונה נחפרו בתקופה הערבית הקדומה, שימשו לאגירת מי שיטפונות מהרי אילת והובלתם לחקלאות, והיו סוג של אקוודוקט תת קרקעי. אם תגיעו למקום מצוידים בפנסים, תוכלו לרדת לפוגארות בסולם דרך פיר אחד, ללכת כ-40 מטר במנהרה ולצאת מהפיר השני, אבל גם אם לא תרדו, נעים לטייל במקום, לחפש ולדמיין את שרידי החיים המרתקים שהיו כאן.

דקל, דקל דום!

שמורת עברונה היא שמורה ייחודית בקצה הדרומי ביותר של הערבה. משמורת עברונה תוכלו להשקיף על הר עמרם והרי אדום הסובבים אותה. השמורה שטוחה לגמרי, ודומה לסוואנה אפריקאית, ואם תהיו שקטים ויתמזל מזלכם, תוכלו לראות בעדרי צבאים, יעלים ומיני ציפורים. בשמורת עברונה נמצאה באר עתיקה מהתקופה המוסלמית שממנה שאבו את מי התהום . הבאר שימשה חווה חקלאית שהייתה כאן לצרכי חקלאות ושתייה.

בשמורה גם גדלים דקלי הדום, דקלים ייחודיים ומרשימים הנישאים לגובה רב. דקלי הדום באיזור הם הצפוניים ביותר בעולם, ומים מועטים שמוזרמים לבאר באופן מלאכותי, מסייעים להם לשרוד במזג האויר החם והיבש באיזור.

איך מגיעים? בוייז בריכות פלמינגו, עין עברונה, דקלי הדום

תיאור המסלול והוראות הגעה:

מכביש 90 מקטורה לכיוון אילת תמצאו את שמורת עברונה בין באר אורה לאילת. שימו לב לשילוט שיופיע מצד שמאל- "חוות עברונה". פנו עם השילוט שמאלה, ולאחר כ- 100 מטרים המשיכו עם הסימון הירוק, ושוב פנו שמאלה . לאחר נסיעה של כ 1.5 ק"מ תגיעו לחווה ולבאר העתיקה הקרויה "באר עברונה" . משם נסיעה צפונה של כ- 1 ק"מ לערך תעביר אתכם לשביל המסומן בשחור, שם פנו ימינה וסעו עוד קילומטר עד שתגיעו לדקלי הדום. משם  3 ק"מ נוספים  על אותו שביל, המקביל למעשה לכביש 90, תגיעו לעין עברונה.

דקלי הדום הצפוניים ביותר בעולם! צילום: יעל לרנר

טיפ למטיילים: בקיץ מאוד מאוד חם באיזור, לכן אם מחליטים לטייל, עדיף לעשות זאת בשעות הבוקר המוקדמות או לעת שקיעה, שאז מראה הרי אדום המשתקפים בבריכות עוצר נשימה!

מלון מטיילים בקרבת בריכות הפלמינגו, שמורת עברונה ודקלי הדום

החודש במלונות מטיילים

מיקום