נחל גשרון עליון

נחל גשרון עליון הינו מסלול מעגלי בן כשלושה קילומטרים שבו תוכלו ליהנות מהליכה בערוץ נחל סלע אבן חול אדמדם, הכוללת טיפוס קצר לתצפית יפהפייה המשקיפה על חצי האי סיני. תענוג של טיול למשפחות, ובכלל!

  • פתוח בשבת
  • מתאים לכלבים
  • טיולים
  • מסלולי הליכה
  • תצפיות
לתצוגת מפה

נחל גשרון עליון הינו מסלול מעגלי בן כשלושה קילומטרים, הכולל שעתיים של הליכה מהנה בערוץ נחל סלע אבן חול אדמדם, הכוללת טיפוס קצר לתצפית מצוקי גשרון- תצפית מרהיבה המשקיפה על חצי האי סיני, וחזרה לרכב על תוואי שביל ישראל, לאורך שפת נחל יואש.

אל הנחל

נחל גשרון הוא הנחל הדרומי ביותר באזור הרי אילת והוא צמוד לגבול עם מצרים. שמו של הנחל נובע מכך שהנחל מתפתל בין שתי המדינות, ישראל ומצרים, כ"מגשר" ביניהן. כיום ניתן לראות לכל אורכו את גדר הגבול המאסיבית שנבנתה בשנת 2015. חלקו העליון של הנחל מתחיל בסימון השחור כשניתן להבחין בשריד ארכיאולוגי מדרך עתיקה שנסללה על ידי השלטון הממלוכי במצרים במאות ה-14 וה-15, והיתה נתיב הליכה שחיבר בין מפרצי אילת וסואץ במטרה להוביל עולי רגל מוסלמים למכה. בהמשך המסלול יתגלו עוד סימנים לנוכחות האדם באזור. הערוץ מתחיל להתחתר בסלעי אבן החול האדומה העתיקה ובשיאו של המסלול תוכלו ליהנות מתצפית מרהיבה על ים סוף.

תצפית מרהיבה ממצוקי גשרון. צילום: יעל לרנר

תיאור המסלול:

מנקודת ההתחלה יוצאים על הסימון השחור במישור מתון. ממשיכים לנחל המתחתר באבני החול. בהמשך הדרך תפגשו מלכודת טורפים עתיקה. בעבר נהגו לצוד את הטורפים הגדולים שהיו כאן כמו נמרים, צבועים וזאבים, כדי להגן על הצאן ועל מקורות המים. מלכודות מסוג זה, כמה מהן קיימות באיזור, התבססו על משיכת הטורף לפיתיון בשרי, ולכידתו במלכודת. בהמשך הדרך עוקפים מפל קטן, ממשיכים בעיקולי הנחל וחולפים על פני גושי סלע (בולדרים) ומדרגות אבן קטנות עד המפגש עם בולדר גדול, עליו פזורים שברי עצמות גמל, ולצד כוך גדול בקיר המזרחי של הנחל.  זהו "שולחן האכילה" של הצבוע. מאחורי שולחן האכילה נמצא נקיק שבתוכו נמצאות עצמות נוספות וייתכן ששם גם היה מקום מסתורו. היום נותרו רק העצמות. ממשיכים במורד הערוץ החולי בכיוון כללי דרומה. במהלך הדרך נפתח הנוף לעבר הר יואש, אותו תוכלו לזהות בגלל האנטנות שבפסגתו. הליכה קצרה נוספת תוביל אתכם למפל בגובה כמטר וחצי, הולכים כ-20 מטרים, עד לפיצול השביל מהנחל. עולים בעלייה שבסיומה פוגשים סימון כחול. לא נפנה שמאלה חזרה לחניה אלא נפנה ימינה על השביל הכחול, ונצעד כ- 500 מטרים על השביל הכחול עד לנקודת תצפית מרהיבה על הקניון המצוקי של נחל גשרון, על הרי אדום וים סוף.

מתצפית הגשרון, חיזרו על עקבותיכם לכיוון צפון ולאחר הליכה של כ- 2 ק״מ, תגיעו חזרה לנקודת ההתחלה של השביל השחור, ולמקום חניית הרכב למרגלות הר יואש.

טיפ למטיילים: כדאי לסיים את מסלול הטיול בפיקניק בתצפית הר יהואש, שנמצאת בכניסה למסלול הטיול לנחל גשרון, תצפית על ארבע מדינות, עדיף לעת שקיעה, שאז הצבעים הופכים לזהובים ואדומים יותר.

איך מגיעים? כיתבו בוייז ״נחל גישרון עליון״ או ״הר יהואש״.

החודש במלונות מטיילים

מיקום