טיולי פריחה בסתיו

טיולי פריחה בסתיו הם הטיולים הכי פוטוגניים שיש, הביאו מצלמה מצוינת או צלמו עם הנייד
את הפרחים הצבעוניים שמקשטים את הטבע והקפידו לשמור על הניקיון בסביבתם.

  • מתאים לכלבים
  • מסלול מעגלי
  • המלצות לימי טיול
  • מסלולי הליכה
  • שמורות טבע
לתצוגת מפה

טיולי פריחה בסתיו נעשו עם השנים ליותר מטוילים ופופולאריים בקרב מטיילים עם תשוקה לצאת לטייל במזג אוויר נעים ולחפש פרחים עונתיים ואף נדירים בטבע. לאחרונה נפתחו מספר קהילות ברשתות השונות העוסקות בדיווחי פריחה מהשטח. השיתוף מאוד מקל על המטייל וחוסך ממנו את החיפוש שלא תמיד מסתיים במציאת הפרח עצמו. 

חגיגה לבנה של חבצלות

את חבצלת החוף ממשפחת הנרקיסים תוכלו למצוא בעיקר על מצוקי כורכר לאורך חוף הים מראש הנקרה ועד ניצנים. פרחי החבצלת גדולים ומרשימים, כיוון שאגרה מים ומזון בחורף הקודם, זרעיה מצופים בשכבת שעם המאפשרת הפצת הזרעים ולכן לאחר סיום הפריחה, הזרעים מתעופפים וצפים על פני המים, כך יכולה החבצלת לנדוד בים ולהימצא בחופים רבים. בישראל חבצלת החוף היא פרח שכיח, אך עם זאת היא צמח מוגן ותוכלו ליהנות ממנה לרוב עד סוף אוקטובר.

החברות הכי טובות – החלמונית והסתוונית

החלמונית היא פרח ממשפחת הנרקיסיים ולו תפרחת גדולה וצהובה. היא פורחת במקומות מוגדרים בזמנים קבועים ולתקופה קצרה וכשהיא פורחת נמצאים באותו מיקום מיוחד מאות ואפילו אלפי פרחים נפלאים וצהובים, לכן היא מוגדרת "חצי-נדירה". החלמונית היא גם ממשפחה לא טבעית שנקראת "מבשרי הגשם" – כי הם פורחים מעט לפני הגשמים ולא ככל הפרחים, אחריו.

המיוחד בחלמונית הגדולה הוא שהפרח פורח לפני העלים וכך נראית פריחתה כאילו היא בוקעת ישירות בקרום האדמה. בשל כך כמעט ואי אפשר לצפות במדויק היכן יפרחו החלמוניות והן מפתיעות את חובבי הטבע בכל שנה מחדש. מיקומי הפריחה והזמנים שלהם מאוד מגוונים ואין להם כמעט הגיון גאולוגי או גיאוגרפי.

ניתן למצוא מרבדים צהובים קסומים גם בגולן, בחרמון וגם בנגב. את החלמוניות מאבקים זבובי רחף (היכולים לרחף במקום) ודבורים. שותפה נאמנה נוספת לפרח החלמונית היא הנמלה, שסוחבת את הזרעים לקן שלה ובכל עוזרת להפצתם. בתמורה אוכלת הנמלה את הציפוי השומני של הזרעים.

הפריחה מתחילה באוקטובר בהרים הגבוהים – בשביל הפסגה בהר מירון. רצוי לבדוק בתחילת נובמבר האם יש עדיין פריחה. לרוב בדצמבר נוספת פריחה גם בנחל ראש פינה

לצד החלמונית נוכל למצוא במספר מיקומים את הסתוונית, שפריחתה מקדימה את העלים, השם "סתוונית התשבץ" ניתן לו בגלל הגוון המפוספס (לבן-ורוד) של עלי הכותרת.

את שתיהן תוכלו למצוא יחד בטווח של כשבועיים בלבד בין אוקטובר לנובמבר ברכס חזקה שברמת הגולן. כקילומטר צפונה מאלוני הבשן פונים מזרחה בכביש מעט משובש אל רכס חזקה. נוסעים עד שמגיעים למעבר בקר, שם מבחינים בשלט סימון שבילים ירוק (של שביל הגולן) ועליו רשום ג'ואיזה- שם חונים ברחבה והולכים רגלית מעבר למעבר בקר. בין הסלעים והצמחייה תוכלו לראות את הצבעים הסגולים וצהובים של החלמוניות והסתווניות. בנוסף, מומלץ להמשיך במעלה הכביש לכיוון מוצב חזקה, בסוף העלייה תגיעו לשטח בו ניתן להחנות את הרכב.  חפשו את השלט "שביל החלמוניות" עם סימון ירוק של רשות הטבע והגנים. תלכו בשביל זה ותזכו לראות המון חלמוניות וסתווניות פורחות בין העצים והסלעים.

מבשרים את בוא הסתיו – החצבים

השילוב של זקיפות קומה וגמישות, של פריחה לבנה עדינה והדרגתית ופקעת איתנה, הופכות את החצב ליותר מסמל של סתיו. בימים עברו סימנה פריחת החצב גבולות בין חלקות גידול חקלאי והיום היא מסמלת לנו חילופי עונות, סימן להתקרבות של ימי חשבון נפש ועונת טיולים מרגשת. את החצב תוכלו למצוא מאוגוסט ועד דצמבר במיקומים שונים בארץ, בגליל בחרבת עומרית, ג'ילבון תחתון, שמורות הטבע החולה, שניר ודן ובעוד המון מיקומים מגוונים בטבע.